georgiaanet

georgiaanet

georgiaanet

georgiaanet

جاذبه های گردشگری مشهد

آرامگاه ابوالقاسم فردوسی مشهد

_ابوالقاسم_فردوسی_مشهد.jpg

آرامگاه فردوسی، یادمانی است در توس در شمال مشهد در خاک‌جای ابوالقاسم فردوسی که توسط هوشنگ سیحون بر پایهٔ طرح پیشین آن توسط حسین لرزاده با کمی تغییرات در ابعاد و اندازه و تزئینات، طراحی و بازسازی شد.در سال 1313 به یاد ابوالقاسم فردوسی در نزدیکی شهر مشهد بنایی افتتاح شد. این بنای فرهنگی در 20 کیلومتری شهر مشهد می باشد این مجموعه به باغ فردوسی مشهور می باشد. زمانی که می خواهید به این مکان بیایید می توانید قبل از آمدن از شهر تاریخی با قدمت دیرینه ی "تابران" دیدن کنید. این شهر محل تولد محمد غزالی می باشد و همچنین و نزدیک به زندان هارونیه می باشد. زمانی که از ضلع شرقی این مجموعه مسافتی بالغ بر بیست و هشت کیلومتر را رد کنید به محل تولد ابولقاسم فردوسی می رسید. زادگاه این شاعر پرآوزه روستای پاژ می باشد. امروزه این روستا خراب شده است. این روستا به دست پهلوان بزرگ ایرانی توس بنا شده است.
کیخسرو شاهرخ در سال 1305 در توس مکان دفن این شاعر را پیدا کرد. طول مقبره ی فردوسی 6متر و عرض آن 5 متر بوده است . آرامگاه به شکل بناهای پرسپولیس و مقبره کورش در پاسارگاد ساخته شده است . مساحت ساختمان نهصد و چهل و پنج متر بود و برای تزیین آن بهترین سنگ تراش ها تصاویری از شاهنامه را بر روی دیواره های ساختمان حک کردند. این بنا در جشن هزاره ابولقاسم فردوسی افتتاح شد. موزه ای نیز در نزدیکی ساختمان مقبره ساخته شده و می توانید در آنجا بهترین و نفیس ترین شاهنامه ی فردوسی را ببینید. مهدی اخوان ثالث به خواسته خودش در کنار این شاعر بزرگ دفن شده است.
حکیم ابوالقاسم فردوسی در حدود سال سیصد و بیست و نه ه.ق در شهر طبران توس به متولد شد. پدرش از کشاورزان توس بود که ثروت و موقعیت عالی داشت. ابولقاسم فردوسی در جوانی با درآمدی که از این املاک پدرش به ارث برده بود زندگی خود را می گذراند و به کسی محتاج نبود. اما کم کم اموال خود را خرج سرودن شاهنامه کرد و در پیری به تنگدستی و فقر رسید.

_ابوالقاسم_فردوسی_مشهد_2.jpg

باغ خونی مشهد

_خونی_مشهد_2.jpg

مجموعه باغ خونی مشهد مربوط به دوره قاجاراست و در مشهد، خیابان عنصری واقع شده و این اثر در تاریخ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایرانبه ثبت رسیده است . باغ خونی مشهد در اوایل سلطنت قاجاریه ساخته شده است. این باغ در قسمت جنوبی, بیرون از حصار های شهر مشهد می باشد. باغ خونی مشهد نمادی از یک باغ ایرانی می باشد که با وسعت 5/6 هکتار بنا نهاده شده است. این باغ با واسطه وجود چشمه ای در وسط آن به باغ چشمه معروف و شناخته می باشد. باغ چشمه مشهد دارای 3 عمارت جدا از هم می باشد که 2 ساختمان آن در مرور زمان از بین رفته است. بنا بر روایات تاریخی در سال سی شمسی( 1912 میلادی) از باغ چشمه مسجد گوهرشاد را به توپ بستند. در حال حاضر این مکان در ضلع شمال شرقی میدان بسیج و در محدوده خیابان عنصری قرار گرفته است.

_خونی_مشهد1.jpg

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.